Podoabe de ieri, de azi, de mâine...
  • Autor: George Tomegea
  • An apariţie: 2013
  • Nr pagini: 84
  • Preţ: stoc epuizat

Cuprins

Prezentarea proiectului Proiectul ”Podoabe de ieri, de azi, de mâine. EducAtelier de creaţie culturală pentru tineri”, derulat în perioada 15 septembrie - 15 noiembrie 2013, a avut ca obiectiv general formarea şi eduearea tinerilor - respectiv elevii ciclului liceal - în estetica gustului şi recunoaşterea valorilor autentice. Astfel, demersul se înscrie în eforturile de formare a generaţiei tinere, de dezvoltare a capitalului cultural prin familiarizarea acesteia cu diferite aspecte ale evoluţiei tipurilor de podoabe din spaţiul multietnic al Transilvaniei. Prin intermediul activitătilor interactive şi printr-o abordare multidisciplinară ce implică istoria, arheologia, etnografia şi etnoarheologia, proiectul şi-a adus contribuţia la dezvoltarea culturală şi socială a tinerilor şi, de asemenea, la susţinerea valorilor tradiţionale. Crearea unei legături între piesele de patrimoniu arheologic şi etnografic şi realizarea de modele a unor asemenea piese au avut ca scop depăşirea stadiului de instituţie salvatoare şi simplă prezentatoare a pieselor de patrimoniu.

”EducAtelier de creaţie culturală pentru tineri” şi-a propus încurajarea industriilor creative, prin realizarea unora dintre cele mai apreciate obiecte de uz cotidian: bijuteriile, fie ele istorice (inele cu cap în formă de S, pandative lunulare sau brăţări torsadate), tradiţionale (zgărzi şi găitane) sau contemporane (brăţări din piele, cercei din sârmă sau coliere cu mărgele). Atelierele şi produsele realizate în cadrul acestora au dezvoltat, totodată, capacitatea organizaţională a Complexului Naţional Muzeal ASTRA în organizarea şi derularea unor manifestări multidisciplinare - arheologice, istorice şi etnografice. Demersul s-a subscris iniţiativelor de intervenţie culturală, ce au ca scop schimbarea mentalităţilor, educarea şi dezvoltarea publicului muzeal. Astfel, proiectul a urmărit relaţionarea cu publicul tânăr prin punerea în valoare a patrimoniului material şi imaterial. Activităţile desfăşurate au vizat înţelegerea de către elevi a semnificaţiei esteticului în diferite perioade de evoluţie socio-culturală din spaţiul transilvănean (podoabele fiind mereu prezente şi în viaţa cotidiană a oamenilor obişnuiţi), concentrându-se pe învăţarea experienţială şi interactivitate. S-a urmărit o abordare pe mai multe paliere: - lecţii deschise, prin intermediul cărora s-a realizat o istorie a esteticului, a cultului pentru frumos în perioada medievală, în satul tradiţional precum şi în lumea contemporană, reconstituindu-se astfel moda bijuteriilor, trecutului istoric şi a vieţii cotidiene; - ateliere de lucru interactive, împărţite pe diverse module, în care tinerii s-au implicat activ în realizarea bijuteriilor; - expoziţie-prezentare cu bijuteriile realizate de către elevi în cadrul atelierelor; - catalog de prezentare a bijuteriilor rezultate în urma proiectului; - realizarea unei mese rotunde cu prezentarea rezultatelor proiectului; - realizarea unei pagini de promovare pe reţeaua de socializare Facebook, care poartă numele proiectului; - diseminarea rezultatelor proiectului, a activităţilor desfăşurate în cadrul acestuia precum şi sustenabilitatea acestuia, ca punct de plecare pentru alte proiecte.