Conceptul UNESCO Tezaure Umane Vii. Muzeul "ASTRA" şi Olimpiada naţională Meşteşugurilor artistice tradiţionale. Agenda celor opt editii editii (1996-2003)
  • Coordonator: Prof. Dr. Corneliu Bucur
  • An apariţie: 2003
  • Preţ: 6 LEI
Începând cu anul 1992, Complexul Naţional Muzeal “ASTRA" din Sibiu a devenit un adevărat “muzeu-şcoală" în care copii între 6 şi 18 ani trezesc din cuminţenia pământului argila sau piatra, lemnul sau fibrele vegetale. Deprinzând meşteşuguri străvechi în familie, în atelierele şi şcolile rurale sau din Cluburile şi Palatele Elevilor, ei produc valori autentice, transformând materiale diverse în obiecte de artă.
În cadrul “programului naţional de revitalizare şi transmitere către noi generaţii a tradiţiilor culturale populare", pus sub genericul “Tezaure Umane Vii", un loc deosebit este ocupat de Olimpiada Naţională “Meşteşuguri Artistice Tradiţionale", organizată în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Tineretului.Agenda celor opt ediţii este structurată pe 12 capitole în care sunt prezentate conceptul de organizare şi modul concret de desfăşurare al competiţiei, noţiunile şi tăinuirile înfăptuirii sale. În primul capitol este prezentat Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale “ASTRA"; în cel de-al II-lea capitol (Cultura şi arta populară românească. Determinări istorice şi filosofice) sunt enunţate conceptele de la care s-a pornit în realizarea sistemului de conservare şi revitalizare a culturii populare; capitolul III (Conceptul de “museum vivum" şi rolul său în restructurarea şi modernizarea muzeului etnografic contemporan) prezintă structurile şi manifestările concepute şi realizate de muzeul sibian; capitolele IV şi V (Meşteşugul artistic tradiţional – subiect al unei olimpiade naţionale şi Un proiect original: o “olimpiadă" într-un muzeu etnografic cu expunere în aer liber) răspund întrebărilor, “de ce o olimpiadă naţională destinată meşteşugurilor tradiţionale" şi “de ce o asemenea olimpiadă poate fi găzduită într-un muzeu"; capitolul VI (Consolidarea relaţiilor şcoală -muzeu prin intermediul olimpiadei) demonstrează că relaţia şcoală-muzeu nu a rămas o simplă sintagmă, ci a devenit o realitate efervescentă; capitolele VII şi VIII (Statutul cultural al “olimpicilor" din Dumbrava sibiului şi Olimpiada şi devenirea personalităţii: ieşirea din anonimat şi întâlnirea cu idealul) conturează imaginea acestor “mici meşteri mari"; capitolul IX (Ediţiile Olimpiadei Naţionale “Meşteşuguri Artistice Tradiţionale" – 1996-2003) analizează rezultatele fiecărei ediţii; cel de-al X-lea capitol (Olimpiada din muzeu – o experienţă fondatoare) punctează principalele momente ale traseului iniţiatic parcurs de copii pentru asimilarea noţiunilor fundamentale din domeniul culturii populare; capitolele XI şi XII (Proiecte dezirabile şi Proiect pentru internaţionalizarea Olimpiadei “Meşteşuguri Artistice Tradiţionale") schiţează viitoarele proiecte şi programe ale Muzeului, precum şi posibilităţile de internaţionalizare ale ei.