coperta album fischer

Lumea satului interbelic în imagini fotografice. Colecțiile Emil Fischer

 

Autori: Delia Voina, Nicușor Dănuț Ivănuș
Colecția: Patrimoniu muzeal
ISBN: 978-606-8520-99-5 ASTRA Museum; 978-606-93508-7-4 Editura Muzeului Național Brukenthal
Anul apariției: 2014
Număr pagini: 152
Format: 21 x 21 cm
Preț: 13 lei

 

 

Prezentare

Albumul Lumea satului interbelic în imagini fotografice. Colecțiile Emil Fischer - alcătuit de Delia Voina de la Complexul Național Muzeal ASTRA și Nicușor Dănuț Ivănuș de la Muzeul Național Brukenthal se înscrie în acțiunea muzeologiei românești de recuperare și valorificare a patrimoniului cultural, prin intermediul imaginii, pornind de la fotografia etnologică.
Cei doi autori au optat pentru un mod aparte de „recuperare” a satului din perioada interbelică, când mai era încă „păstrătorul datinilor și tradițiilor populare”, iar „iubirea și lupta pentru pământ era o constantă a acelor vremuri”. Este o epocă din istoria României „fără peturi și pungi de plastic” în care viața de la țară era ritmată doar de ceremonialuri și obiceiuri, iar civilizația tradițională se conducea după reguli nescrise, după „un cod de valori” acceptat de întreaga comunitate.
Pentru a readuce în actualitate această lume, Delia Voina și Nicușor Dănuț Ivănuș au apelat la imaginile realizate de cunoscutul fotograf sibian Emil Fischer (1873–1965) a cărui colecție de clișee pe sticlă și celuloid se află în gestiunea Muzeului Național Brukenthal, din 1980. Fostul fotograf al Curții Regale de la Viena și de la București s-a aplecat cu același succes și asupra imaginilor etnografice (aspecte de uliță, biserici de lemn, interioare de locuințe, anexe gospodărești, târguri, meșteșuguri, ocupații, costume populare, obiceiuri etc.) care se remarcă printr-un firesc aparte, printr-o totală lipsă a „regiei”.
Imaginile selectate pentru albumul de față de Delia Voina și Nicușor Dănuț Ivănuș sunt reprezentative pentru satul interbelic din zona Sibiului, fie el românesc sau săsesc. Selecția operată de cei doi autori este aceea a unor buni cunoscători ai satului, a elementelor definitorii pentru lumea rurală: port, ocupații, meșteșuguri, spiritualitate tradițională.
Martori tăcuți (dar atât de sugestivi!) ai unei lumi pornite demult pe calea dezagregării, fotografiile lui Emil Fischer ne aduc aminte de vechi monumente de cult, de obiceiuri și ocupații tradiționale dispărute, de fabuloși „munți de lână” care separat și toate laolaltă se constituie în tot atâtea elemente de identitate pierdute. Tocmai de aceea se cuvine să mulțumim celor doi autori sibieni pentru efortul de recuperare a unei importante părți din identitatea noastră așezată între coperțile unui superb album reprezentativ pentru lumea rurală din perioada interbelică.
 

prof. univ. dr. Ilie MOISE